Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Dzięki Fundacji Grupy PKP zabytki kolejnictwa niedługo wrócą na tory

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
16-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Fundacja Grupy PKP

Podziel się ze znajomymi:

Lokomotywa SU45 oraz wagony osobowe 3Aw oraz wz 1890 r. – te trzy historyczne elementy taboru odzyskają dawny blask. Wszystko dzięki wsparciu Fundacji Grupy PKP.

Fundacja Grupy PKP aktywnie wspiera projekty związane z ochroną dziedzictwa kolejowego poprzez finansowanie prac konserwatorskich, rewitalizację zabytkowych budynków oraz współpracę z organizacjami zajmującymi się historią kolejnictwa. Dzięki tym działaniom udaje się zachować wiele unikalnych obiektów i przywrócić im dawną świetność.

Jeden z projektów tego typu realizuje obecnie Instytut Społecznych Oddziaływań Kolei. Przy wsparciu Fundacji Grupy PKP podejmuje kolejne działania związane z renowacją zabytkowego wagonu osobowego wz 1890 r. (wyprodukowanego w Wytwórni we Wrocławiu, dawniej Breslau), wpisanego do rejestru zabytków woj. lubuskiego. Projekt ten zakłada kompleksowe prace rekonstrukcyjne, obejmujące odtworzenie świetlików, renowację ścian, rekonstrukcję podwozia oraz zachowanie oryginalnych elementów historycznych. Wagon ten ma stać się trzecim egzemplarzem na terenie Europy reprezentującym kolejowy tabor lokalny z przełomu XIX i XX wieku.

Fundacja Grupy PKP wspiera także renowację historycznej lokomotywy spalinowej SU45-228 realizowanej przez Chojnickie Stowarzyszenie Miłośników Kolei. Przywrócenie do pełnej sprawności popularnego „Fiata” jest kluczowe dla ochrony dziedzictwa kolejowego i umożliwi jego dalsze eksploatowanie w ramach przejazdów historycznych. Lokomotywy serii SU45 były jednymi z najbardziej rozpoznawalnych pojazdów trakcyjnych na polskich torach, a ich zachowanie w ruchu ma istotne znaczenie edukacyjne i kulturowe.

Trzecim ważnym projektem, któremu Fundacja udzieliła wsparcia finansowego, jest renowacja zabytkowego wagonu wąskotorowego 3Aw wyprodukowanego w 1960 roku w Fabryce Wagonów „Pafawag”. Tego trudnego zadania podjęła się Fundacja Galicyjskich Dróg Żelaznych. Jest to jeden z nielicznych zachowanych egzemplarzy tego typu w Polsce. Wsparcie Fundacji Grupy PKP umożliwia nie tylko odrestaurowanie oryginalnej konstrukcji, ale także przywrócenie do eksploatacji w ramach historycznych kolei wąskotorowych, co pozwoli na popularyzację techniki kolejowej oraz jej udostępnienie dla szerokiej publiczności.

Proces ochrony dziedzictwa kolejowego wiąże się z wieloma wyzwaniami. Wymaga nie tylko dużych nakładów finansowych, ale również współpracy specjalistów, historyków, inżynierów oraz pasjonatów kolei. Problemy takie jak brak odpowiedniej dokumentacji historycznej, konieczność zastosowania unikalnych technologii konserwatorskich czy trudności w znalezieniu oryginalnych części do zabytkowych pojazdów to tylko niektóre z barier, z jakimi mierzą się organizacje zajmujące się ochroną kolejowego dziedzictwa.

– Dziedzictwo kolejowe to niezwykle cenny element naszej historii, który musimy pielęgnować i chronić dla przyszłych pokoleń. Dzięki zaangażowaniu naszych partnerów, możemy ocalić wiele bezcennych obiektów i przywrócić je do życia. Każda uratowana lokomotywa czy wagon to most łączący przeszłość z przyszłością. – mówi Radosław Konieczny, prezes zarządu Fundacji Grupy PKP.

Działania Fundacji Grupy PKP na rzecz ochrony dziedzictwa kolejowego to inwestycja w przyszłość i hołd dla bogatej historii polskiego kolejnictwa. Poprzez wsparcie projektów konserwatorskich, edukacyjnych i popularyzatorskich Fundacja przyczynia się do zachowania unikalnego dorobku technicznego i kulturowego. Współpraca z pasjonatami oraz instytucjami zajmującymi się historią kolei pozwala na skuteczną ochronę tego dziedzictwa i udostępnianie go szerokiej publiczności.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolejowe zabytki – daleka droga do wzmocnienia ochrony

Infrastruktura

Kolejowe zabytki – daleka droga do wzmocnienia ochrony

Roman Czubiński 30 czerwca 2024

Wieża ciśnień ze stacji Tłuszcz zabytkiem

Infrastruktura

Wieża ciśnień ze stacji Tłuszcz zabytkiem

Redakcja/inf. pras 21 lipca 2023

Lokomotywownia Olszynka Grochowska wpisana do rejestru zabytków

Infrastruktura

Most zsypowy Wojciech został zabytkiem... ale kolei już nie ma

Infrastruktura

Dolny Śląsk: Druga młodość Ty2 z Dworca Świebodzkiego

Tabor i technika

Zobacz również:

Kolejowe zabytki – daleka droga do wzmocnienia ochrony

Infrastruktura

Kolejowe zabytki – daleka droga do wzmocnienia ochrony

Roman Czubiński 30 czerwca 2024

Wieża ciśnień ze stacji Tłuszcz zabytkiem

Infrastruktura

Wieża ciśnień ze stacji Tłuszcz zabytkiem

Redakcja/inf. pras 21 lipca 2023

Lokomotywownia Olszynka Grochowska wpisana do rejestru zabytków

Infrastruktura

Most zsypowy Wojciech został zabytkiem... ale kolei już nie ma

Infrastruktura

Dolny Śląsk: Druga młodość Ty2 z Dworca Świebodzkiego

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5